Între 1944 şi
1947 întreaga societate românească trece prin profunde transformări, de ordin
social, economic, politic şi cultural, cei trei ani reprezentând scurta
tranziţie de la societatea democratică la viitoarea „dictatură a
proletariatului”. Următoarele decenii au adâncit-o într-o dictatură personală a
cuplului Ceauşescu. Însă, perioada de aproape o jumătate de secol de comunism
românesc cunoaşte etape distincte, unele de mari constrângeri ideologice,
altele de relativă relaxare, contextul politic fiind mereu determinant şi
dominant. După 1989, sub denumirea „tranziţie interminabilă”, faptele par a se
repeta după dictonul „cine nu a înţeles istoria, riscă să o repete”.
În
domeniul vieţii literare, cele mai importante evenimente consumate în primii
ani de după 1944 se referă la transformarea breslei scriitoriceşti, din
Sindicat în organism politic şi la practica (de presă) a demascării şi
epuraţiei scriitorilor şi intelectualilor deveniţi indezirabili. Tonul este dat
de ziarul „Dreptatea”, urmat la scurt timp de „Scânteia” şi „România liberă”.
Atmosfera vieţii literare devine supratensionată, prilej pentru oportunişti de
a specula vidul de reprezentare şi de a folosi o gamă largă de practici spre a
se pune în slujba puterii populare şi a parveni. Apar primele „liste oficiale”
de scriitori şi opere interzise oficial care se vor extinde, cu timpul, în două
volume cuprinzând peste opt mii de titluri puse la index. Unii se tem pentru
trecut, cei mai mulţi, pentru viitorul lor. Universităţile sunt literalmente
depopulate de cadrele cele mai valoroase. În schimb, deşi sună macabru,
temniţele devin din ce în ce mai elitiste. Schimbarea de regim intervenită la
30 Decembrie 1947, abolirea Constituţiei şi Decretul 218/1949, prin care se
înfiinţa Direcţia Generală a Presei şi Tipăriturilor, instituţie a cenzurii,
subordonată Consiliului de Miniştri, restrâng drastic dreptul la libera
exprimare, reducând la muţenie pe cei mai combativi dintre opozanţi. După
„vânătoarea de vrăjitoare” şi apariţia noului model cultural, în care
scriitorilor li se rezerva statutul de luptători sociali, va fi anunţată criza
culturii netezind, fiecare în parte, calea spre proletcultism.
În haosul
general şi pe fondul unor aşteptări / promisiuni de revenire la vechiul regim democratic (care s-au
dovedit nejustificate), intelectualitatea românească este decimată. În ceea ce
priveşte viaţa literară şi soarta marilor scriitori din epoca la care se face
referire, se poate vorbi, mai degrabă de un destin colectiv, în interiorul
căruia destinul individual se manifestă, cu unele mici abateri (toleranţe),
asemeni unui numitor comun. Excepţiile, desigur, întăresc regula. Începând cu a
doua jumătate din anul 1944, aproape toţi marii scriitori români, împreună cu
opera lor, au trecut printr-un lung purgatoriu. Câţiva au murit „la timp”, unii
au supravieţuit calvarului şi torturii din temniţe, alţii nu; puţini dintre ei
au rămas în libertate suportând oprobriul colaboraţionismului, dar având în
acelaşi timp realizări culturale majore. Cu toţii au revenit după 1989 în
cultura română.
Ruptura
dintre generaţii.
Regimul comunist a fost instaurat
în România sub presiunea directă a forţelor sovietice de ocupaţie, împotriva
voinţei poporului român, în conjunctura geopolitică apărută după terminarea
celui de-al doilea război mondial. Acest proces a parcurs, între anii
1945-1947, o perioadă de tranziţie tulbure, care s-a încheiat prin actul de
abdicare forţată a regelui Mihai, la 30 decembrie 1947, şi prin adoptarea noii
Constituţii din aprilie 1948, care a anulat pluralismul politic, a consacrat
acapararea completă a puterii de către forţele comuniste şi instaurarea
regimului de „democraţie populară”.
După
cum se ştie, în contextul ocupaţiei militare sovietice a ţărilor din centrul şi
sud-estul Europei, după al doilea război mondial, în aceste ţări au fost
transplantate regimuri comuniste. Aceste regimuri, în momentul când au preluat
complet puterea, au distrus elita intelectuală, procedând cu violenţă la
reprimarea şi exterminarea fizică, în închisori şi lagăre, a unui mare număr de
membri ai vechii clase politice. Totodată, au desfigurat cultura naţională a
ţărilor respective şi au impus, printr-o directivă ideologică dogmatică, o
„nouă cultură”, sub deviza „internaţionalismului proletar”.
Anul
1948 este unul de răscruce, întrucât atunci s-a trecut la o politică
sistematică de comunizare a societăţii, sub aparenta legitimitate a noului for
legislativ şi a legilor de esenţă comunistă. Din acest moment, regimul comunist
a declanşat acţiunea de naţionalizare a întreprinderilor economice şi de
colectivizare a agriculturii, iar în plan politic şi cultural a început o
represiune sălbatică faţă de reprezentanţii vechii clase politice şi intelectuale,
în paralel cu un program de sovietizare a culturii.
Noua
lege a învăţământului, din 1948, a modificat radical structura, conţinutul şi
sensul educaţiei. Marxism-leninismul a devenit ideologia oficială a statului
şi, deci, toate disciplinele trebuiau adaptate la noua „concepţie
revoluţionară” despre lume. De asemenea, în 1948 a fost înfiinţată securitatea,
sub directa supraveghere a agenţilor sovietici, principal instrument de
represiune al regimului. Ea a fost direcţionată spre controlul total al populaţiei
şi al potenţialilor adversari. Sub deviza “ascuţirii luptei de clasă”, acest
climat de teroare a continuat până spre sfârşitul deceniului şase, când trupele
sovietice staţionate pe teritoriul României au fost retrase (1958).
În
acelaşi an, cenzura ideologică s-a instituţionalizat, cu efecte asupra tuturor
domeniilor de creaţie sau de activitate culturală. Au fost stabilite liste cu
publicaţii, opere sau autori care pot vedea lumina tiparului, şi liste cu
publicaţii şi opere care trebuiau interzise, cu autori care trebuiau scoşi din
circuitul public. Bibliotecile publice au fost epurate de lucrările interzise,
dar au fost invadate de traduceri din literatura rusă, filmele ruseşti au
invadat ecranele, editurile şi ziarele au fost trecute sub un sever control
ideologic. Operele lui Marx, Engels, Lenin şi Stalin au fost traduse şi
difuzate până la saturaţie.
Suprimarea elitelor culturale
Este o
perioadă de dislocare treptată a culturii române, sub aspect instituţional şi
ideologic, şi de înlocuire a ei cu lucrări, manuale, idei, teme si structuri
transplantate de la Moscova, cu modele sovietice. In 1947 apare o lucrare de
istorie a lui Mihai Roler, în care formarea poporului roman si alte momente
istorice semnificative sunt deformate grosolan în spiritul istoriografiei
sovietice. După 1946 încep atacurile agresive împotriva scriitorilor care
reprezentau reperele de vârf ale literaturii romane: Arghezi, Blaga, Călinescu,
Voiculescu; un moment semnificativ pentru noua orientare este articolul lui
Sorin Toma, publicat în „Scânteia”, îndreptat împotriva lui Arghezi, cu titlul Poezia
putrefacţiei sau putrefacţia poeziei, din 1948.
Elita
intelectuala şi politica românească, pentru a nu putea opune rezistenţă, a fost
efectiv decapitată; scriitori, artişti, preoţi, savanţi, intelectuali care nu
au aderat la regim sau care erau bănuiţi ca potenţiali adversari ai regimului
au fost închişi sub diverse pretexte, ţinuţi ani de zile în închisori sau
trimişi să lucreze la Canalul Dunarea-Marea Neagra, unii fără să fie judecaţi,
alţii condamnaţi la ani grei (15-20 de ani) de închisoare. Lucreţiu Pătrăşcanu,
lider comunist, a fost şi el arestat în 1948, sub acuzaţia de complot şi că „a
renunţat la politica luptei de clasă”, datorită afirmaţiei făcute de acesta:
“în primul rând sunt român, apoi comunist”, cu prilejul unui discurs ţinut la
Cluj. A fost ucis în închisoare în 1954.
Alături
de fruntaşii partidelor tradiţionale şi demnitarii politici din perioada
anterioară care au pierit în închisori (Iuliu Maniu, C-tin C. I Bratianu, Ion
Mihalache, ş. a.), o serie de intelectuali de primă valoare au avut aceeaşi
tragică soartă (menţionăm doar filosoful Mircea Vulcănescu, economistul Mihail
Manoilescu, istoricul Gh. Brătianu). Unii dintre intelectualii care au fost
închişi au reuşit să supravieţuiască acestei dramatice experienţe (in 1964 au
fost eliberaţi deţinuţii politici). Dintre aceştia menţionam pe: Nichifor
Crainic, Petre Ţutea, Vasile Bancila, Vasile Voiculescu, Ernest Bernea, Radu
Gyr, C-tin Noica, Edgar Papu, Anton Dumitriu, Ion Petrovici, Vladimir Streinu).
Alţi scriitori şi gânditori au fost marginalizaţi, scoşi din universităti,
urmăriţi de securitate, având domiciliul forţat, cu interdicţia de a publica.
În astfel de condiţii de marginalizare s-au aflat Lucian Blaga, Tudor Arghezi,
Liviu Rusu, Mircea Florian, C.R. Motru şi G. Călinescu (scos de la Universitate
în 1949, deşi a condus Institutul de istorie şi teorie literară şi a fost
prezent în publicistică).
Intuind
represiunea ce avea să urmeze, mulţi scriitori şi intelectuali s-au stabilit în
Occident după al doilea război mondial. Ei au continuat să scrie şi să creeze,
în româneşte sau în alte limbi, afirmându-se în exil ca exponenţi ai spiritului
românesc. Alături de figurile proeminente ale lui Mircea Eliade, Emil Cioran si
Eugen Ionescu, trebuie amintiţi Aron Cotrus, Stefan Baciu, Vintila Horia (care
obţine Premiul Goncourt in 1960 pentru romanul Dumnezeu s-a născut în exil),
Horia Stamatu, Alexandru Busuioceanu, George Uscatescu, Al. Cioranescu.
O
persecuţie la fel de puternica a fost instrumentată de regimul comunist, mai
ales în primul deceniu de la instaurare, şi împotriva bisericilor şi
instituţiilor religioase (preoţi şi înalţii prelaţi ortodocşi au fost
întemniţaţi, au fost interzise şcolile organizate de biserici, activităţile de
caritate, toate activităţile care depăşeau lăcaşurile de cult). Tot sub
presiunea Moscovei, în 1948 a fost desfiinţată Biserica greco-catolică, iar
conducătorii ei au fost întemniţaţi, printre care Iuliu Hossu şi Alexandru Todea.
Propaganda ateist-ştiinţifica avea sarcina de a “emancipa” oamenii de credinţa
religioasă.
În
consecinţă, la începutul anilor ‘50, regimul comunist reuşise prin teroare
suprimarea opoziţiei (cu excepţia rezistenţei armate a unor grupuri retrase în
munţi), intelectualii de referinţa erau întemnţaţi sau marginalizaţi,
învăţământul, editurile, publicaţiile, radioul (mai târziu si televiziunea)
erau controlat riguros, iar întreaga cultura era subordonata ideologic
directivelor comuniste.
Perioade, teme şi atitudini
În
linii mari, sub raport cultural, putem deosebi trei perioade relativ distincte
ale regimului comunist: dogmatismul stalinist din anii ’50, epoca de relativa
liberalizare între 1964-1971 şi epoca de restalinizare până în 1989.
Perioada proletcultismului şi a
dogmatismului stalinist
Este
perioada care acoperă, cu unele nuanţe puţin semnificative, intervalul
1948-1964. Este intervalul în care s-a consumat, după epoca fanariotă, cea mai
teribila tragedie naţională, este perioada unui „holocaust” al culturii
naţionale, în care elita culturala anterioară a fost decapitată fizic sau
marginalizată, perioada în care România a trăit sub agresiunea unui model
cultural de ocupaţie, vizând distrugerea memoriei istorice şi rusificarea
instituţiilor, a învăţământului şi a culturii în ansamblul ei.
Spaţiul
gândirii sociale şi filosofice a fost acaparat complet de ideologia marxista,
în varianta ei stalinistă, iar gândirea românească modernă, în expresiile ei de
vârf, a fost considerată, fără excepţie, „idealistă”, conservatoare şi
reacţionară.
În
creaţia artistică s-a impus canonul „realismului socialist”, prin care se
înţelegea „redarea” cât mai directă şi netransfigurată a „realităţii”, potrivit
„viziunii partidului”, într-un limbaj „pe înţelesul maselor”, o arta aservită
total propagandei.
Este
perioada numită şi „proletcultistă”, având în vedere teza lui Lenin după care,
odată cu instaurarea regimului comunist, noua „cultura proletară” ar trebui să
elimine „cultura burgheză”, reacţionară, pentru a asigura omogenitatea
spirituală a noii societăţi. Sub aceasta deviza, marii scriitori români au fost
eliminaţi din programele de învăţământ, cei mai semnificativi gânditori români
au fost calificaţi „reacţionari”; unele discipline ştiinţifice, precum cibernetica,
sociologia şi geopolitica, au fost considerate „ştiinţe burgheze”, întrucât
s-au dezvoltat în afara marxismului. Filosofia occidentala moderna, cu toate
curentele si şcolile ei de gândire, era decretata „filosofie burgheza”,
incapabila sa acceadă la cunoaşterea „adevărului”, datorita faptului că aceasta
filosofie era limitată de „interesele de clasa” pe care le exprima, astfel că
„adevărul” rămânea monopolul gândirii marxiste. Istoria naţionala a fost
desfigurată prin interpretări marxiste aberante.
În
acest climat sufocant, de ideologizare abuzivă, au fost eliminate marile valori
si repere ale conştiinţei naţionale din circuitul public, pe motiv că ar fi
creaţii „burgheze", retrograde. Au fost înlocuite cu o ideologie
schematica si cu o cultura de ocupaţie, o cultura de substituţie,
internaţionalistă, „proletară”, în fapt cu elemente ale culturii ruse, de mâna
a doua. Apar însă şi traduceri din marii clasici ai literaturii ruse (Gogol,
Turgheniev, Tolstoi, Cehov, mai târziu si Dostoievski).
Scriitorii
români moderni nu sunt publicaţi însă decât fragmentar, după o severa triere şi
cu amputări ale unor capitole, paragrafe sau versuri. Eminescu era redus la
poezia de protest social Împărat şi proletar, Coşbuc la Noi vrem
pământ; interpretarea operelor se făcea exclusiv prin prisma ideologiei
„luptei de clasă”. Lucrările care ilustrează aşa-zisul „realism socialist” sunt
penibile sub raport artistic, prin schematism şi didacticism, prin
ideologizarea abuzivă a oricărei teme, prin caracterul rudimentar al
limbajului; mulţi autori fără nici o vocaţie artistică, la care se adaugă şi
unii cu înzestrări notabile, precum şi scriitori cu o operă remarcabilă înainte
de instaurarea regimului comunist, au practicat în epocă o literatură scrisă în
acest cod ideologizat; lucrările de acest fel nu pot fi incluse decât la
capitolul propaganda stalinistă şi comunistă. Au excelat în aceasta nefericită
direcţie Dan Deşliu, Nina Cassian, I. Ludo, Veronica Porumbacu, Victor Tulbure,
Maria Banuş, Eugen Jebeleanu, Mihai Beniuc, ş.a. În sectorul noii „teorii
literare”, al criticii culturale, ideologice si de „direcţie” (domeniu foarte
important pentru ca avea menirea de a traduce indicaţiile partidului în norme
de creaţie, de a „îndruma” creaţia şi de a stabili criteriile de apreciere),
numele de referinţa erau atunci - pe lângă ideologii partidului, Iosif
Chisinevski si Leonte Rautu - Mihai Novicov, Ion Vitner, Nestor Ignat, Silviu
Brucan, N. Doreanu, Vicu Mandra, Paul Cornea, Pavel Apostol, C.I.Gulian, Z.
Ornea, Ov.S. Crohmalniceanu, Ileana Vrancea, Paul Georgescu, Savin Bratu.
După
ce valul sovietizării şi al dogmatismului stalinist a trecut, mulţi scriitori
şi ideologi menţionaţi mai sus s-au „convertit” estetic şi politic, devenind,
după 1965, critici fervenţi ai dogmatismului pe care l-au susţinut înainte.
Unii au ajuns chiar opozanţi si dizidenţi în regimul ceauşist (Dan Deşliu,
Silviu Brucan). Perioada „proletcultismului” şi a stalinismului oferă mărturii
dramatice - şi caricaturale totodată - ale deculturalizării mediului social şi
ale impunerii acestui tip de „cultură oficială”, total subordonată criteriilor
ideologice şi politice. Faţă de acest tip de înregimentare ideologică, mediile
intelectuale autohtone au adoptat diverse strategii de opoziţie, de adaptare
sau de disimulare, refugiindu-se în zone neutre sub raport ideologic sau mai
puţin atinse de „comandamentele” partidului unic.
În
consecinţă, prin tot ceea ce s-a întâmplat în decursul „obsedantului deceniu”,
a fost întrerupt firul continuităţii istorice în plan cultural, printr-o
acţiune politica violenta. În cultură este important să clădeşti temeinic prin
continuitate. România a trăit o epoca de „demolare” efectivă a culturii
naţionale, sub deviza internaţionalismului proletar. Pornirea demolatoare a
epocii este ilustrata si de intenţia unor „culturnici”, activişti zeloşi ai
partidului comunist, de a demola fizic Coloana fără sfârşit, ridicata de
Brâncuşi la Târgu Jiu. Este epoca în care marii autori erau puşi la „index”,
interzişi pentru lectura, astfel ca unii studenţi de la Facultatea de filosofie
au fost închişi pentru că l-au citit pe Kant.
Perioada de deschidere culturala și de
liberalizare politică
Este perioada
de relativă liberalizare, care a avut efecte benefice asupra mediului cultural,
dintre anii 1964-1974. Este perioada în care sunt redescoperite şi
revalorificate filoanele naţionale ale culturii, în care se reiau contactele
intelectuale cu lumea occidentală; arta şi activităţile culturale îşi revendică
şi obţin o relativă autonomie faţă de directivele politicii oficiale, directive
ce cunosc şi ele o faza de relaxare, iar cenzura ideologica devine mai
permisivă. Artele plastice, teatrul, cinematografia, literatura şi presa
culturală cunosc o înnoire de substanţă, o diversificare stilistică şi realizări
de performanţă.
Punctul
maxim al acestei perioade este atins în 1968, când România refuză să participe
la invadarea Cehoslovaciei de către trupele Tratatului de la Varşovia. Poziţia
liderului Nicolae Ceauşescu stârneşte adeziunea populaţiei şi a intelectualilor.
Mai ales ca regimul încurajează o critică deschisă a dogmatismului stalinist şi
a practicilor represive din „obsedantul deceniu” (anii ’50). Este reabilitat
Lucreţiu Pătrăşcanu, victima a terorii din anii ’50. Sunt reabilitaţi o serie
de scriitori si gânditori care înainte fuseseră interzişi sau marginalizaţi
(Arghezi, Blaga, Goga, Voiculescu).
Distanţarea
ideologica de canoanele proletcultismului şi ale „realismului socialist”
favorizează apariţia unei noi generaţii artistice, care se va impune cu
realizări de performantă, în toate domeniile, de la poezie, roman, critică şi
dramaturgie, la muzica, film, teatru, pictură şi sculptură. Este perioada în
care, alături de Zaharia Stancu, Geo Bogza, Marin Preda şi Eugen Barbu, se
afirma, după momentul Nicolae Labiş (mort in 1956), generaţia lui Nichita
Stănescu, Marin Sorescu, Ion Alexandru, Nicolae Breban, D. R. Popescu, George
Bălăiţa, Augustin Buzura, Adrian Păunescu, Ana Blandiana, Theodor Mazilu, ş.a.
În principalele centre de judeţ apar reviste culturale de ţinuta, în care se
exprima o noua generaţie de intelectuali, detaşaţi de dogmatismul marxist, cu
referinţe la modelele teoretice contemporane.
Aceasta
noua orientare politica a avut un efect benefic si asupra procesului de
restituire a moştenirii culturale. Un reviriment deosebit este vizibil în
disciplinele istorice, care rectifica erorile anterioare si reabilitează
abordările ştiinţifice, cu un plus de documentaţie. Au fost reabilitaţi
scriitorii clasici si cei moderni, s-a iniţiat o ampla acţiune de „valorificare
critica a moştenirii culturale”, care, cu toate limitele ei, a reprezentat un
început pentru tipărirea unor opere fundamentale ale gânditorilor romani.
Acţiunea de valorificare "critica" a moştenirii culturale, deşi limitata
si supravegheata ideologic, a permis totuşi aducerea în actualitate si în
circuitul public a unor personalităţi ale culturii naţionale, a marilor sisteme
de gândire si a substanţei lor problematice.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu